Як написати психолого-педагогічну характеристику учня
Щоразу, коли ми випускаємо учнів четвертого класу, постає проблема: як написати характеристики? Адже за сухими, на перший погляд, словами стоїть людина, її особистість і душа.
Це питання не складне для педагога, який не думає про майбутнє своїх учнів. Зустрічаються вчителі, що пишуть одну характеристику на кількох учнів, підставляючи лише потрібне прізвище. Таким чином у класі із тридцяти учнів виявляється чотири-п'ять груп дітей з абсолютно схожими рисами характеру, мотивами поведінки, психологічними особливостями.
Гірко, коли вчитель пише погані характеристики на учнів із сімей зі складними умовами життя. Виявляється, що дитина не потрібна не тільки своїм батькам, а й тим людям, які мають за обов'язок побачити проблему і допомогти. Прикладом такого ставлення є характеристика учениці однієї зі шкіл нашого міста Тетяни Т. Цей документ був написаний при переведенні дівчинки із загальноосвітньої школи до школи-інтернату. Ось невеликий уривок, який дає можливість скласти психологічний портрет дівчинки: «Дитина не була готова до навчання. Здібна. З дітьми спілкується. За час навчання інтересу до знань не виявила. До школи ходила дуже рідко. Рівень знань дуже низький. Букви не засвоїла. Читає, складаючи по буквах. Слабо списує, під диктовку не пише. Висловити свою думку не може, погано запам’ятовує правила, вірші. Неуважна. Спокійна. Фізично розвинена добре, часто хворіє. З ГПД утікає. Невдячна».
Як ви гадаєте, яке ставлення до дитини провокує така характеристика?
Саме характеристика цієї учениці (адже вона зі школи - інтернату потрапила у мій клас) наштовхнула мене та інших учителів початкових класів нашої школи на роздуми щодо того:
* за яким планом має бути написана характеристика;
* яким вимогам повинна відповідати;
* як написати характеристику з найменшою негативною константою.
І головне: що повинно бути в характеристиках, щоб учителі, які працюватимуть з цими учнями в середній і старшій ланках освіти, виходячи із концепції особистісно орієнтованого навчання, змогли побудувати свою роботу, спираючись на індивідуальні та психологічні особливості дітей.
Отже, перш ніж розпочати роботу з написання характеристик, я склала для себе план, за яким надалі й працювала.
План написання психолого-педагогічної характеристики учня (учениці) 4-го класу
І. Навчальна діяльність.
1. Термін навчання в даній школі.
2. Рівень навчальних досягнень, лінія успішності (причини її нерівномірності), системність і міцність знань.
3. Усвідомлення обов'язків школяра, інтерес до навчання (до яких саме предметів).
4. Ставлення до оцінювання своєї навчальної діяльності педагогами.
5. Самооцінка своїх успіхів у навчанні, її мотивація.
6. Особливості процесів пам'яті, мислення, сприймання, мовлення.
7. Ступінь сформованості вміння вчитися, планувати свою роботу, контролювати себе.
II. Трудова діяльність.
1. Участь у різних видах суспільно корисних заходів.
2. Працелюбність.
III. Загальна характеристика.
1. Дисциплінованість.
2. Реакція на зауваження дорослих, емоційна вразливість.
3. Місце у класному колективі (формальне чи неформальне лідерство, позиція «підлеглого» тощо).
4. Ініціативність, співпраця у груповій роботі.
IV. Психологічні особливості.
1. Настрій.
2. Мобільність, комунікабельність.
3. Врівноваженість, стриманість.
V. Рекомендації для вчителів, що надалі працюватимуть з дитиною
Характеристика
Іванова Петра Івановича,
12.03.1986 року народження,
учня ______ класу ЗОШ № ___
Іванов Петро навчається у школі з першого класу. Зарекомендував себе як (старанний, дисциплінований, працелюбний, уважний) учень. Має навчальні досягнення (високого, достатнього, середнього, низького) рівня. Навчається (в повну міру своїх сил, не в повну міру, потребує постійного контролю, не виявляє зацікавленості до навчання, навчається погано).Має довільну (зорову, слухову, механічну, змішану) пам’ять, (гарно, добре, швидко, повільно) запам’ятовує учбовий матеріал. Виявляє (логічне, образне, конкретне, творче) мислення. Має здібності до вивчення (вказати предмети). На уроках завжди (уважний, активний,байдужий, виконує домашнє завдання, допомагає товаришам). Має добрий загальний розвиток. Багато читає.
До виконання громадських доручень ставиться (сумлінно, дбайливо, недбало). Був обраний (вказати громадянську посаду). Брав активну участь (у громадському житті школи та класу, у роботі учнівського самоврядування, у культмасових заходах, у спортивному житті школи). Був учасником (шкільної, міської, обласної) олімпіади, конкурсу, турніру, нагороджений (дипломом, почесною грамотою, медаллю). (Скромний, веселий, товариський, стриманий, врівноважений, розсудливий, дисциплінований, самостійний, піддається чужому впливу чи ні). Правила поведінки (завжди свідомо виконує, не завжди, виконує на вимогу вчителя, ігнорує, має порушення дисципліни, схильний до протиправної поведінки). Користується повагою серед викладачів. Має авторитет серед товаришів. Має багато друзів, підтримує дружні стосунки з багатьма учнями.
Батьки приділяють належну увагу вихованню сина (не приділяють уваги, нехтують вихованням, погано впливають та інше). Характеристика видана для подання …
Директор школи (підпис)
Класний керівник (підпис)
Психолого-педагогічна характеристика учня
Загальні відомості:
Загальний розвиток:
Ставлення до навчання, праці:
Дисциплінованість та навички культури поведінки:
Громадська спрямованість та активність:
Стосунки з товаришами:
Моральні цінності:
ПЛАН НАПИСАННЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ УЧНЯ (УЧЕНИЦІ) 4-ГО КЛАСУ
1. Навчальна діяльність:
1.1. Термін навчання в даній школі.
1.2. Рівень навчальних досягнень, лінія успішності (причини її нерівномірності), системність і міцність знань.
1.3. Особливості процесів пам'яті, мислення, сприймання, мовлення.
1.4. Усвідомлення обов'язків школяра, інтерес до навчання (до яких саме предметів).
1.5. Ступінь сформованості вміння вчитися, планувати свою роботу, контролювати себе.
1.6. Самооцінка своїх успіхів у навчанні, її мотивація.
1.7. Ставлення до оцінювання своєї навчальної діяльності педагогами.
2. Психологічні особливості:
2.1. Настрій.
2.2. Мобільність, комунікабельність.
3.3. Врівноваженість, стриманість.
3. Загальна характеристика:
3.1. Дисциплінованість.
3.2. Реакція на зауваження дорослих, емоційна вразливість.
3.3. Місце у класному колективі (формальне чи неформальне лідерство, позиція «підлеглого» тощо).
3.4. Ініціативність, співпраця у груповій роботі.
4. Трудова діяльність:
4.1. Участь у різних видах суспільно корисних заходів.
4.2. Працелюбність.
5. Рекомендації для вчителів, що надалі працюватимуть з дитиною.
Чудове джерело для написання психолого-педагогічної характеристики на учня - http://www.school9.poltava.ua/xar/