Вівторок, 19.03.2024, 13:49
Головна Реєстрація RSS
Вітаю Вас, Гість
Меню сайту
Обдаровані діти
Співпраця
Міні-чат
200
Наше опитування
Яку інформацію Ви шукаєте?
Всього відповідей: 21
Статистика
Вхід на сайт
Пошук
Особистий кабінет
Для перегляду мініпрофіля, увійдіть на сайт як користувач.
отримай сертифікат
Календар
«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Події дня
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Ми в мережі
Каталог образовательных сайтов Каталог - Сайти шкіл та освітніх закладів
Наша кнопка
Друзі сайту
Методсовет

Як написати психолого-педагогічну характеристику учня

Щоразу, коли ми випускаємо учнів четвертого класу, постає про­блема: як написати характеристи­ки? Адже за сухими, на перший погляд, словами стоїть людина, її особистість і душа.

Це питання не складне для пе­дагога, який не думає про майбутнє своїх учнів. Зустрічаються вчителі, що пишуть одну характеристику на кількох учнів, підставляючи лише потрібне прізвище. Таким чином у класі із тридцяти учнів виявляється чотири-п'ять груп дітей з абсолют­но схожими рисами характеру, мо­тивами поведінки, психологічними особливостями.

Гірко, коли вчитель пише по­гані характеристики на учнів із сі­мей зі складними умовами життя. Виявляється, що дитина не по­трібна не тільки своїм батькам, а й тим людям, які мають за обов'я­зок побачити проблему і допомог­ти. Прикладом такого ставлення є характеристика учениці однієї зі шкіл нашого міста Тетяни Т. Цей документ був написаний при переведенні дівчинки із загально­освітньої школи до школи-інтернату. Ось невеликий уривок, який дає можливість скласти психоло­гічний портрет дівчинки: «Дити­на не була готова до навчання. Зді­бна. З дітьми спілкується. За час навчання інтересу до знань не ви­явила. До школи ходила дуже рідко. Рівень знань дуже низький. Букви не засвоїла. Читає, складаючи по буквах. Слабо списує, під диктовку не пише. Висловити свою думку не може, погано запам’ятовує прави­ла, вірші. Неуважна. Спокійна. Фі­зично розвинена добре, часто хворіє. З ГПД утікає. Невдячна».

Як ви гадаєте, яке ставлення до дитини провокує така харак­теристика?

Саме характеристика цієї уче­ниці (адже вона зі школи - інтернату потрапила у мій клас) наштовхну­ла мене та інших учителів почат­кових класів нашої школи на роз­думи щодо того:

* за яким планом має бути на­писана характеристика;

* яким вимогам повинна від­повідати;

* як написати характеристи­ку з найменшою негативною кон­стантою.

І головне: що повинно бути в характеристиках, щоб учителі, які працюватимуть з цими учнями в середній і старшій ланках освіти, виходячи із концепції особистісно орієнтованого навчання, змогли побудувати свою роботу, спираю­чись на індивідуальні та психоло­гічні особливості дітей.

Отже, перш ніж розпочати ро­боту з написання характеристик, я склала для себе план, за яким на­далі й працювала.

План написання психолого-педагогічної характеристики учня (учениці) 4-го класу

І. Навчальна діяльність.

1. Термін навчання в даній школі.

2.    Рівень навчальних досягнень, лінія успішності (причини її нерівномірності), системність і міцність знань.

3.  Усвідомлення обов'язків школяра, інтерес до навчання (до яких саме предметів).

4.  Ставлення до оцінювання своєї навчальної діяльності педа­гогами.

5.  Самооцінка своїх успіхів у навчанні, її мотивація.

6. Особливості процесів пам'я­ті, мислення, сприймання, мов­лення.

7. Ступінь сформованості вмін­ня вчитися, планувати свою роботу, контролювати себе.

II.  Трудова діяльність.

1.    Участь у різних видах суспільно корисних заходів.

2.    Працелюбність.

III. Загальна характеристика.

1.    Дисциплінованість.

2. Реакція на зауваження дорос­лих, емоційна вразливість.

3. Місце у класному колективі (формальне чи неформальне лідер­ство, позиція «підлеглого» тощо).

4. Ініціативність, співпраця у груповій роботі.

IV. Психологічні особливості.

1. Настрій.

2. Мобільність, комунікабель­ність.

3. Врівноваженість, стрима­ність.

V. Рекомендації для вчителів, що надалі працюватимуть з дитиною

 

Характеристика

Іванова Петра Івановича,

12.03.1986 року народження,

учня ______ класу ЗОШ № ___

Іванов Петро навчається у школі з першого класу. Зарекомендував себе як (старанний, дисциплінований, працелюбний, уважний) учень. Має навчальні досягнення (високого, достатнього, середнього, низького) рівня. Навчається (в повну міру своїх сил, не в повну міру, потребує постійного контролю, не виявляє зацікавленості до навчання, навчається погано).Має довільну (зорову, слухову, механічну, змішану) пам’ять, (гарно, добре, швидко, повільно) запам’ятовує учбовий матеріал. Виявляє (логічне, образне, конкретне, творче) мислення. Має здібності до вивчення (вказати предмети). На уроках завжди (уважний, активний,байдужий, виконує домашнє завдання, допомагає товаришам). Має добрий загальний розвиток. Багато читає.

До виконання громадських доручень ставиться (сумлінно, дбайливо, недбало). Був обраний (вказати громадянську посаду). Брав активну участь (у громадському житті школи та класу, у роботі учнівського самоврядування, у культмасових заходах, у спортивному житті школи). Був учасником (шкільної, міської, обласної) олімпіади, конкурсу, турніру, нагороджений (дипломом, почесною грамотою, медаллю). (Скромний, веселий, товариський, стриманий, врівноважений, розсудливий, дисциплінований, самостійний, піддається чужому впливу чи ні). Правила поведінки (завжди свідомо виконує, не завжди, виконує на вимогу вчителя, ігнорує, має порушення дисципліни, схильний до протиправної поведінки). Користується повагою серед викладачів. Має авторитет серед товаришів. Має багато друзів, підтримує дружні стосунки з багатьма учнями.

Батьки приділяють належну увагу вихованню сина (не приділяють уваги, нехтують вихованням, погано впливають та інше). Характеристика видана для подання …       

 

Директор школи (підпис)

Класний керівник        (підпис)

 

Психолого-педагогічна характеристика учня

Загальні відомості:

  • прізвище, ім'я, по батькові;
  • дата народження;
  • загальний фізичний розвиток;
  • стан здоров'я;
  • сімейні умови, характеристика батьків, склад сім'ї, місце роботи ба­тьків, їхній культурний рівень, режим життя дитини, спілкування поза школою.

Загальний розвиток:

  • особливості мислення, рівень абстрактного мислення (аналіз, синтез, виявлення причинних зв'язків, здійснення висновків абощо);
  • спрямованість, інтереси, потреби, схильності;
  • особливості характеру, індивідуальні реакції на події;
  • особливості пам'яті та процесу запам'ятовування;
  • тип інтелекту та професійні можливості;
  • вольові якості, здатність до довготривалих трудових зусиль.

Ставлення до навчання, праці:

  • успішність (які оцінки переважають, з якого предмета вчиться найкраще);
  • організованість і старанність у навчальній роботі, вміння працювати самостійно;
  • інтерес до знань (зацікавлений чи ні, виявляє інтерес до окремих предметів);
  • ставлення до елементів праці в школі (лабораторні роботи, чергуван­ня, підтримка чистоти в класі, на шкільному подвір'ї).

Дисциплінованість та навички культури поведінки:

  • загальна характеристика поведінки (поводить себе спокійно, стрима­но чи не контролює своїх емоцій);
  • виконання шкільного режиму (дотримується правил поведінки, по­рушує їх навмисно чи через недбалість; найбільш типові порушення дис­ципліни);
  • виконання вимог і розпоряджень учителів (виконує за першою вимо­гою, з бажанням чи примусово);
  • чемність у спілкуванні з учителями, будь-якими дорослими;
  • володіння навичками культури поведінки (ставлення до літніх людей і молодших за себе, поступається місцем для людей похилого віку, з пова­гою ставиться до дівчат абощо).

Громадська спрямованість та активність:

  • ставлення до громадського життя колективу (дорожить ним, байду­жий, ставиться негативно);
  • інтерес до громадського життя країни (користується інформацією про події в країні і за кордоном);
  • чи виконує громадські доручення, бере участь у діяльності органів самоуправління;
  • чи виступає на зборах колективу, громадських організацій з пропо­зиціями, з критикою недоліків, чи здатний висловлювати власну думку;
  • активний чи байдужий у громадсько-корисній діяльності.

Стосунки з товаришами:

  • становище в колективі (чи користується повагою й авторитетом се­ред товаришів по класу, чим обумовлені стосунки, які склалися);
  • чи задоволений своїм становищем у колективі та яке становище хотів би зайняти;
  • ставлення до товаришів по класу (поважає чи байдужий до них; чи бувають конфлікти, їх причини);
  • яку роль відіграє в житті класу (активний член колективу чи сторон­ній спостерігач).

Моральні цінності:

  • політична культура та толерантність.
  • відданість Батьківщині, її Конституції, повага до Національного пра­пора і Гімну;
  • відданість демократичним цінностям - повазі до людини та її прав, свободі вибору;
  • усвідомлення себе як громадянина Землі, турбота про екологічну безпеку і виживання людства;
  • повага до різноманітності: расова і національна терпимість, повага до інших народів та їхніх культур;
  • відданість цінностям сім'ї, повага до батьків, до кожної людини як самоцінності;
  • дотримання у стосунках з людьми таких цінностей, як турбота, пова­га, довіра, відповідальність;
  • відчуття власної відповідальності за все, що відбувається навколо;

ПЛАН НАПИСАННЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ УЧНЯ (УЧЕНИЦІ) 4-ГО КЛАСУ

    1. Навчальна діяльність:

1.1. Термін навчання в даній школі.

1.2. Рівень навчальних досягнень, лінія успішності (причини її нерівномірності), системність і міцність знань.

1.3. Особливості процесів пам'яті, мислення, сприймання, мовлення.

1.4. Усвідомлення обов'язків школяра, інтерес до навчання (до яких саме предметів).

1.5. Ступінь сформованості вміння вчитися, планувати свою роботу, контролювати себе.

1.6. Самооцінка своїх успіхів у навчанні, її мотивація.

1.7. Ставлення до оцінювання своєї навчальної діяльності педагогами.

2. Психологічні особливості:

2.1. Настрій.

2.2. Мобільність, комунікабельність.

3.3. Врівноваженість, стриманість.

3. Загальна характеристика:

3.1. Дисциплінованість.

3.2. Реакція на зауваження дорослих, емоційна вразливість.

3.3. Місце у класному колективі (формальне чи неформальне лідерство, позиція «підлеглого» тощо).

3.4. Ініціативність, співпраця у груповій роботі.

4. Трудова діяльність:

4.1. Участь у різних видах суспільно корисних заходів.

4.2. Працелюбність.

5. Рекомендації для вчителів, що надалі працюватимуть з дитиною.

Чудове джерело для написання психолого-педагогічної характеристики на учня - http://www.school9.poltava.ua/xar/